Anmeldelse af de svenske skærgårdske havne fra vores tur

Båden er i hus… eller ca. 500 kilometer væk

Så skete det! Efter vores sommereventyr i Sverige, så var vi ikke i tvivl – vi ville have en båd selv. Morten er gammel jollesejler/træner og jeg synes han er super dygtig, så jeg føler mig ret tryg ved situationen. Jeg har jo ikke så meget erfaring, men  skal nok komme efter det og jeg er helt vild euforisk over vores bådkøb.



Find ud af hvad ens ønsker er til første båd

For lige at gå lidt tilbage i tiden, så startede vi så småt op med at kigge på både, da vi kom hjem fra en fantastisk sejltur vi var på i sverige. Ingen af os er eksperter, så vi ved ikke helt så meget hvad vi skulle se efter, men Steffen (vores sejlerven) hjalp os godt på vej. Dog havde vi selvfølgelig lidt ting vi godt kunne tænke os i vores første båd. Morten er ret høj og nok kan han ikke stå helt oprejst, men han skal kunne sove i den uden problemer og gerne sammen med mig, så vi ikke skal ligge hver vores sted. Båden skal være mindst 24 fod før den ligger ordentlig i bølgerne (råd fra Steffen). Toilet ombord er at foretrække især når man er pige 😉 og så må der gerne være et brugbart køkken – wups – kabys! Nå, men det resulterede selvfølgelig i at vores budget, fra da vi startede med at snakke om det til vi købte båden, lige steg med ca. 100 %…..

Find en eller flere modeller, der opfylder ens ønsker

Vi brugte hovedsageligt siderne dba.dk og scanboat.com til at lede efter emner og også lidt guloggratis.dk samt udkik.dk. Dba.dk er helt klart at foretrække selvom det ikke var her vi fandt vores båd. Det er helt klart den mest brugervenlige side, hvor i mod Scanboat.dk er rigtig træls, at bruge, men her er rigtig mange både.  Vi fik hurtigt sporet os ind på nogle både vi kunne være interesserede og med bekræftigelse fra Steffen. En erfaren rådgiver er altså alfa omega, når man skal købe en båd, hvis ikke man selv har helt styr på det. Hvad er vigtigt og hvad er ikke så vigtigt kan være enormt svært at svare på når man ikke aner hvad ting kræver. Ikke mindst når man køber brugt båd, så skal man vide – hvad kræver det at lave det her? For der er altid noget på en båd fra 70erne, der skal laves og den mindste dimsedut koster 1000 kroner når det er til en båd! (Tænker at der er et marked her)! Nå, men især Albin Accent og Bianca modellerne virkede som noget for os. Biancaerne var lidt dyrere, men vi fandt hurtigt ud af, at vi begge var mest til Accenten i forhold til indretning. På en eller anden måde synes vi, at der var et hyggeligere miljø nede i den, det med “hjørnesofaen” tiltalte mig og jeg er i virkeligheden nok på mange måder ufornuftig når jeg ser noget jeg udseendesmæssigt synes mere om. Men alt i alt, så er en Albin Accent ikke ufornuftig, men et rigtig godt køb, hvis man kan finde den rigtige altså.

Se på flere både – der er meget forskel!

Vi havde udset os 5 Albin Accents og 1 Bianca vi skulle ud og se (alle over budget, men vi er vel jyder). Som sagt røg Bianca’en ud og så var der de 5 Accents. Den første vi så (uden Steffen) var i mine øjne helt smadret – med huller i bundmalingen, mega beskidt og så virkelig bare slidt ud, men da det var den første vi så på, så vidste vi ikke helt hvad standarden var og Morten var meget fortrøstningsfuld – måske det bare var knofedt, der skulle til. Dette viser at det er lidt farligere, at se på båd for nogle nybegyndere som os, der ikke ved hvad tingene kræver. Efterfølgende har vi jo tydeligt kunnet se, at denne båd var direkte misvedligeholdt i sammenligning med de andre og oven i købet var det en af de dyreste. Pas på nykøbere siger jeg bare! De næste to både så vi også alene og vi har da været lidt omkring – Limfjorden, Aarhus og Fyn, så det var jo lidt dage, der blev sat af til det.

Ting vi spurgte om og var opmærksom på når vi kiggede på båd

Der er selvfølgelig rigtig mange ting man skal være opmærksom på, men her er et par stykker

Alder og stand på sejlene – Når sejl er 10 år, eller brugt rigtig meget, så ved man, at de inden længe nok skal skiftes og det bliver hurtigt 5 -10.000 kroner pr. sejl (til vores båd).

Er motoren original og er den renoveret – Hvis en indenbordsmotor dør, så er det virkelig en udskrivning. Mærkerne Yanmar og Volvo Penta er gode solide motorer, hvis de er passet og plejet.

Virker vandhanen? – Nogle af dem vi har set har ikke brugt dem, da de synes det er nemmere, at have flaskevand med, men vi har jo tænkt, at tage på længere ture, så vi vil klart komme til at bruge vandhanen. Der var en enkelt båd, hvor vandet forsvandt, når han havde hældt det på, så han brugte af gode grunde ikke vandtanken… Hvor mon det forsvandt hen? Nå, men jeg ved ikke hvordan et vandsystem der ud, hvis ikke det har været brugt i mange år?

Vær opmærksom på sprayhood’en – Hvis den skal skiftes koster det omkring 6.000.

Denne købskontrakt er god når man handler båd. Her skal sælger også besvare en hel masse spørgsmål om fx større reparationer, osmose (huller, der kommer i glasfiberen) og meget andet. http://www.sejlsport.dk/media/87592/Koebskontrakt-slutseddel-.pdf

Hvor skal båden ligge?

Det skal nævnes, at vi bor i noget så maritimt som Herning og her bygger vi selvfølgelig bare store søer, men det bliver nok aldrig rigtig tilfredsstillende for det sejlads vi godt kunne tænke os. Jeg kommer oprindeligt fra Skive og har både mine forældre, bror, svigerinde og niece der og jeg ser egentlig alt for lidt til dem. Morten har sejlet en del jolle i Skive. Vi er nybegyndere og en fjord vil være god for os at starte i og så kan vi rykke ud til noget hav når vi føler for det, så derfor er det helt oplagt, at vi ligger her, til at starte med og jeg glæder mig allerede nu til at få impulsbesøg af min mor, min niece eller hvem, der har lyst til at kigge forbi til en øl, kaffe, sodavand eller sejltur – euforien vil ingen ende tage 🙂

Hav en med, der har forstand på det!

Den første båd vi havde set oppe nordpå var helt udelukket efter vi havde set de to andre! Steffen – vores bådsagkyndige returnerede fra en længere ferie og stod klar til assistance. Han har selv hans Dehler 34 liggende i Egå, så han fik lavet en aftale og så den Accent vi havde set i Aarhus. Vi havde syntes den var ganske fin, men Steffen sagde nej – og igen tak for Steffen for vi havde aldrig selv kunnet se hvad, der var i vejen med denne.

Derefter tog vi på en dagsudflugt til fyn for at se på en 4. båd samt den vi havde set på, der lå derovre. Den første som vi ikke selv havde set endnu kunne vi straks sortere fra. Morten og jeg kunne sagtens se at vi havde set bedre (lidt erfaring i bådkiggeri forekommer hehe). Den anden vi skulle se havde Morten og jeg set én gang. Første alarmklokke var at den stadig lå i vandet (januar). For det første, så tænker man jo, at det ikke er særlig godt for båden og, så tænker man jo at man selv, enten skal få den op eller sejle den til Skive, hvilket man som ny sejler ikke lige har lyst til i januar/februar. Sprayhood’en var helt færdig og så trængte den til en ordentlig rengøring. Udover de nævnte ting, så var båden faktisk i orden og selv Steffen var lidt imponeret, da han først kom indenbords. Man kan blive snydt af manglende rengørring. Så faktisk var vi positive over denne båd, men vi manglede at se på en enkelt, der selvfølgelig lå på bornholm. Hvad er oddsene lige for, at Steffen er bornholmer og tit er derovre – ikke langt fra Tejn, hvor båden ligger? Vi er vidst ret heldige! Så med vores tillid, blev Steffen sendt afsted – og på et tidspunkt han selv havde planlagt, hvor han alligevel skulle derover. Vi kunne godt se på billederne, at dette var en flot båd, men den var godt nok langt væk – vi måtte stole på Steffens dømmekraft.

Selvfølgelig skulle vores nye båd findes på Bornholm

Steffen var helt solgt og det var lige før han selv havde købt den selvfølgelig. Og man tænker da om de har en form for “vi hjælper hinanden pagt” på Bornholm. Vi stolede selvfølgelig på Steffens dømmekraft. Båden var smuk – på billederne! Vi forhandlede pris og det blev vores og kun en lille smule over budget.

Manden, der havde haft båden havde virkelig været glad for den – ingen tvivl om det! Den var enormt velholdt og gjort klar til at blive sat i vandet. Steffen sagde oven i købet at det virkede som om der havde været et rengørringsfirma inde i den (det kan jeg lide at høre!) Det eneste jeg kan se jeg vil have ordnet indeni er nyt betræk til hynderne.

Båden er med spritkomfur som vi umiddelbart mindst ville have. I virkeligheden, så har vi jo ikke prøvet det og måske fungerer det bare super, men jeg kender gas og jeg har bare en ide om, at det er bedre. Det vil jeg vende tilbage med.

Omstændighederne er lidt sørgelige, da det handler om en mand, der desværre døde af kræft inden han nåede de sidste sejlture, som han gjorde båden klar til. Hans kone, der sælger båden, er dog glad for at båden blev købt af os unge mennesker og hun er glad for den skal i Limfjorden, hvor hendes mand faktisk kom fra.

Ejeren inden, havde været maskinmester på Bornholmerbåden, så motoren, der er en Yanmar er selvfølgelig renoveret og passet som en baby. Sejlene er købt brugt, men i fin stand. Spayhood’en er helt ny og er endnu ikke monteret. Vi er glade!

Vores Albin Accent skal hjem

Det næste, der venter er turen hjem fra Bornholm – et nyt lille sejlereventyr, og vi har købt billetter derover den 4. maj 499,- pr. stk fra Karup – det er lige til at overkomme. I mellemtiden skal vi have styr på en masse ting, så som havneplads, forsikring, udstyr og tøj, hvilket jeg nok også skriver lidt om.

Her er så et par billeder af vores endnu ubesete Albin Accent 26:

IMG_0679

IMG_0684 IMG_0688 IMG_0689

 

4 kommentarer

  • Lasse Gorm Jensen

    Fin båd, tillykke med den! Håber I får mange gode oplevelser i den.
    Mvh Lasse

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sejlerpigen

      Hej Lasse
      Tak for det – ja vi glæder os meget og synes også den ser fin ud.

      Mvh. Mette

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Berit

    glæder mig til frokost ombord, når båden er kommet hjem til Skive

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anmeldelse af de svenske skærgårdske havne fra vores tur