Det er lige oppe over!

Bornholm, ny båd og nyt navn

Juuutliiiihuuuuuu 😆

Båden er klar til søsætning! ⚓️⛵️ Og hold nu op hvor har jeg haft travlt siden jeg kom herover. Båden har jo skullet være helt klar til nu.

Her ses en meget spændt og utålmodig sejlerpige i flyveren! (overraskende frisk eftersom jeg var oppe klokken 4.00!)

Vi ankom onsdag 10.10 i Rønne og tog derfra busserne til Tejn. Det var jo ret nervepirrende at gå hen langs havnen for jeg havde jo kun set båden på billeder. Men lige som vi kommer rundt om en bygning, så står den der og man kan se på afstand, at den er fin.

Vi aftalte med sælger, at hendes bror kom ned med nøglen, så imens inspicerede vi båden udenpå. Den var meget beskidt, men det var også det eneste. Jeg fik også fat i havnefogeden Tom, der var så rar, at finde en palle, hvorpå vi kan pakke stativet på. Vi har lavet en aftale med en vognmand, der gerne vil have det med over til Vinderup, som ikke er så langt fra Skive. Det er et rigtig fint stativ 😀

Her ser man så en meget ekstatisk mig oppe på min båd for første gang 😄

Vi fik nøglen og Steffens bror, der havde haft en del af vores ting med over kom og afleverede det, så nu kunne arbejdet godt gå i gang. Vi fik tilbudt hjælp, hvis der var noget vi havde brug for, fra en mand, der hed Niels. Han havde sejlet med båden mange gange og kendte den godt. Jeg håber han vil hjælpe med at få masten på i dag 😊

Vejret var fantastisk og er det i skrivende stund stadig. Jeg skiftede til shorts og t-shirt – bedre kunne de ikke have været. Tænk, hvis vi var taget afsted en uge før!

Strøm kunne vi få, men vand var der ikke i nærheden, så vi måtte gå med spande et godt stykke og det har sænket arbejdet en del. Båden var jo som sagt meget beskidt – i sær ovenpå og det er altså ikke nemt når man ikke kan skylle skidtet af med en vandslange. Det lykkedes dog nogenlunde, selvom jeg ikke er tilfreds, men det tager jeg senere. Fribordet er det, der ellers tager tid. Her var det meget beskidt og her er det jo en religion for mange hvad, der skal gøres. Jeg brugte klassikeren toiletrens – bilshampoo – rubbing med polérmaskine – bilshampoo – voks – konfedt (over to dage). Resultatet blev kanon! Båden har en rød stribe øverst på fribordet og den er ikke pæn! Det ligner tape, der er malet ovenpå og hvor halvdelen er skaldet af igen…. Det er træls for mine øjne, men det er vidst en længere proces, at få det af og tiden har vi ikke. Frokost blev indtaget i cockpittet som bestod af finger-rugbrød med spejepølse, så vi forstår rigtigt at nyde livet 😉

Steffen, som vi skal have med det første stykke, der også er vores boat agent, ankom ca. halv ti om aftenen, hvor vi dannede os et overblik over morgendagens arbejde derefter kørte vi til Gudhjem, hvor vi skulle sove i hans bror Michaels hus. Huset ligger midt i Gudhjem med den smukkeste udsigt over østersøen.

Torsdag sov vi til ca. 8.00 – altså det vil sige, at nogen af os gjorde for Steffen var selvfølgelig oppe meget tidligere, men så var der jo også nogen, der kunne sørge for morgenmad hehe 😉 Det var ikke en lang proces for vi skulle op til båden i det gode vejr og blive færdige. Vi fortsatte arbejdet med fribordet og nu kan man næsten spejle sig i det. Bunden var faktisk malet sidste år og den har ikke været i vandet, så vi kunne nok godt have sejlet med den som den var, men på den anden side, så kunne vi lige så godt ordne det når vi var i gang og vind og vejr har jo også tæret på malingen. Vi har fået noget bundmaling af Steffen som han brugte til hans tidligere båd, men ikke kunne bruge til den nye. Det betyder også at vi ændre farven, hvilket kun er fint i mine øjne. Så den røde (orange) bund blev blå og hold nu op det er flot! Jeg var meget tilfreds med båden i forvejen, men nu er den bare så smuk – hvis man altså lige ser bort fra den røde streg øverst på fribordet.

Før bundmaling

Efter bundmaling

Vi har haft besøg af flere, der kendte båden og bl.a. har en gut, der hedder Jesper har skrevet til mig. Han har hjulpet den tidligere ejer med at sætte den i stand og havde noget maling, der er brugt i båden han gerne ville forære mig. Jespers bror kiggede også forbi og fortalte lidt. Det er dejligt med så mage rare og hjælpsomme mennesker.  God sejlerstil! ⚓️

Så var der ellers det store rengøringsprojekt inde i båden – og det er der nok ikke nogen, der vil finde spændende at høre om, men bare til info – glasrens-spray tager meget 😉

Som nævnt har jeg villet skifte navnet på båden. Jeg troede den hed Silke Christine, men den hed faktisk Silke Christina. Det ændre dog ikke min holdning om at navnet skal skiftes. Det er bare en varmepistol, der skal til og så er det faktisk nemt nok at få af. Problemet er jo bare man kan se lidt farveforskel, hvor navnet har siddet og det var ret store navne… Men godt med knofedt har hjulpet gevaldigt og så håber vi, at solen også vil hjælpe lidt til ☀️😊

Der har været mange navne til overvejelse og det har været svært, at finde det helt rigtige, men tilsidst lykkedes det. Min nye og første båd hedder Splint 🍻⛵️😄

Torsdag aften synes vi, at vi havde været så gode, at vi kørte op til Nordbornholms røgeri og spiste fiskebuffet – meget lækkert og kan absolut anbefales, ikke mindst for den smukke udsigt, men også for god mad og bornholmer øl 🍺 😊

Sidst, men ikke mindst kørte vi en tur forbi Hammer havn, som vi regner med bliver vores første stop på vejen hjem og se lige en smuk aftenhimmel:

Fredag – altså i skrivende stund. Jeg er blevet hjemme mens mændene tog afsted for at sætte båden i vandet klokken 6.30. Jeg var så heldig lige at modtage lidt billeder undervejs fra Jesper – ham med malingen 👍

Her flyver Splint:

Det enste jeg kan sige nu, er at jeg har fået besked om, at den flyder, hvilket er en essentiel egenskab ved en båd, motoren virker og pt. er de i gang med at sætte masten på.

Se lige en flot motor:

Nu hvor jeg alligevel er vågen, så er det rigtig fint jeg er beskæftiget for jeg er da måske lige en anelse utålmodig. Sjovt som man glæder sig og man fortsat glæder sig mens man står midt i det.

Vi regner med at lægge til i Hammer Havn senere i dag.

Jeg skal videre i dagens tekst, så det blev en lidt hurtig update, men håber den kunne bruges alligevel.