Turen rundt i Limfjorden er i gang

Man synes turen i Limfjorden lige er gået i gang og nu er det næsten slut

Næsten hjemme!

Sidste indlæg var fra Jegindø og siden har turen set således ud:

Jegindø – Vildsund – Thisted – Ejerslev – Livø – Sundsøre

I morgen går turen til hjemhavnen Skive og ferien er således forbi.
Det er gået alt for hurtigt og jeg har nydt, på trods af vejret, hvert øjeblik i de hjemlige vande. Jeg har ikke følt jeg har været på langfart i år, hvilket også har været helt okay, da der har været mange ikke bådrelaterede, ting at tænke på derhjemme. Jeg er så glad for valget om, at opleve Limfjorden, hvor jeg selv kommer fra og er blevet meget klogere på min hjemegn og hvor unik fjorden egentlig er.

Søndag 16. juli
Jegindø – Vildsund
10.15 – 14.00

Nå,men turen fra Jegindø til Vildsund varede 3 timer og 45 minutter, hvilket vidst er den længste sejltur på hele ferien, hvilket jo sætter sidste års ferie lidt i perspektiv, hvor den længste tur var på 17 timer. Turen var ret så blæsende og det støvregnede meget af turen. Heldigvis hjælper alting lidt når man får lov, at sejle lidt med sejl. Det blæste 8-12 m/s og med stød op til 14, så der var rigeligt med vind!

I år har jeg virkelig følt, at jeg ikke har kunnet stole på nogle at de udbydere af vejrudsigter, jeg kender til. Jeg synes faktisk ikke særlig meget har passet og det undre mig lidt. På et tidspunkt oplevede vi to modsatte vejrudsigter fra DMI og YR, hvor ingen af den egentlig ramte særlig præcist. Det har været mere blæsende end lovet og det har regnet. Dog er det lykkedes os, at slippe uden om store byger – lidt heldig har man da været.

Vildsund kender jeg fra barn, hvor jeg kom på Vildsund Marked, der er et stort marked på stranden med alt muligt. Markedet skulle faktisk være lige efter vi sejlede derfra igen. Man kan læse lidt om det over 150 årige marked lige her: http://www.vildsund-marked.dk.

Udover markedet og den smukke bro, så kendte jeg ikke rigtig Vildsund. Der er smukt i Vildsund og den nærliggende tankstation er dit havnekontor og din indkøbsmulighed. Over på den anden side af broen ligger Øst Vildsund Gl. Færgekro http://www.vildsundkro.dk, hvor vi egentlig ville have spist, men alt var desværre optaget. Lidt sjovt, at vi i havnen var hele tre Albin Accent både – vi lå ved siden af en anden gæst og overfor lå en fastlægger.

Som jeg før har omtalt, så nyder jeg at denne ferieform er en, hvor man udover afslapning også har tid til besøg fra familie og venner. Søndag var ikke en undtagelse, da vi fik fornemt besøg af familie, der havde medbragt kaffe og hjemmelavet kage. De blev til om aftenen og nu hvor kroen ikke havde plads, så var det jo vældig belejligt, at vi have en bil, så derfor kørte vil til Thisted og spiste stjerneskud på Det game røgeri (kan anbefales). Hele dagen var enormt blæsende, hvilket på en eller anden måde gør, at man sover som en sten når man kommer dertil – selvom madrasserne er for tynde og pladsen er trang.

img_2528 img_2531 img_2535 img_2539 img_2541 img_2543 img_2545 img_2553 img_2558

Mandag 17. juli
Vildsund – Thisted
11.50 – 12.50

Årets hidtil korteste tur. Broflaget blev hejst og de tre røde blinkede lys fra bromanden betød, at vi fra syd skulle gøre klar til at sejle først når broen åbnede – Splint var også den eneste båd ⛵️😉 Vildsundbroen er en mindre bro i forhold til mange af dem jeg har været under, men absolut en af de smukkeste! Der var desuden sol hele vejen og rigtig fin vind 8 – 10 m/s.

Thisted har en rigtig fin havn med gode nye faciliteter og det er da også en fornøjelse, at komme forbi en større by ind i mellem. Gågaden, der var rimelig stor og meget hyggelig, blev besøgt og indtryk blev printet. Det blev, da også til en enkelt øl fra det lokale bryghus og ja – jeg ved godt, at turen efterhånden minder om en ølrute, men det gør mig ikke noget – det hører med til oplevelsen, kendskab til lokallivet, jeg er ung og undskyldningerne er uendelige 😉🍺

Thisted har i øvrigt stadig et fysisk turistbureau, der ligger på torvet og de er leveringsdygtige i et hav af oplevelser 😃

Et par kilometer væk fra havnen ligger der en marineforretning (hvorfor ligger det altid, så langt væk?), men der skulle man selvfølgelig ud – bare lige for at tjekke tingene ud hehe… Det blev til lidt motorolie. Der blev ellers provianteret og så skete der jo det, at Game of Thrones havde sæsonpræmiere i Danmark – TAK Thisted for at have ordentlig netforbindelse hehe – sejlads behøver ikke være total primitivt 😉.

img_2577 img_2582 img_2588 img_2593 img_2596 img_2598 img_2603

Tirsdag 18. juli
Thisted – Ejerslev
14.45 – 17.20

Ja – Vi har sejlet rundt om Mors, men Ejlerslev er faktisk den eneste havn vi har været inde i på Mors ⚓️ Turen var rigtig fin og for første gang kom vinde fra agter og det er altså en noget lunere fornemmelse, at havde medvind. I Ejerslev havde jeg lavet en aftale med min veninde, der også hedder Mette, at hun skulle påmønstre Splint, overnatte og sejle med dagen efter, hvor hun så ville blive hentet. Ejerslev er en forholdsvis ny havn og ligger ved siden af en molersgrav, der nu står vand i og bliver kaldt den blå lagune. Det er så fint og havneguiden er ikke er opdateret for her er både wc, bad, restaurant. En ting her mangler er wifi for netforbindelsen er virkelig dårlig, man skal langt op på en bakke for at få forbindelse. Ja her vil nogle sige – slap af, nyd det osv. Jeg lægger mig blot fladt ned og siger jeg står 100 % ved, at jeg er absolut netafhængig og jeg slapper bedst af når jeg ved, at jeg kan komme på nettet. Beklager – jeg hører nok til den forfærdelige ungdom nu om dage 😉 Vi fik, på trods af manglende net, hygget os med grill og rødvin 🍷Som mange af de steder vi har været, så var her også et lille hus med udstilling om havnen og dennes historie, hvilket er rigtig fint for alle de havne vi har været i har haft en forskellig historie og er opstået af vidt forskellige grunde. Tak til frivillige kræfter, der sørger for disse historier blivet vidergivet.

img_2613 img_2622 img_2624 img_2629 img_2669 img_2674 img_2675 img_2679 img_2684

Onsdag 19. juli
Ejerslev – Livø
10.10 – 12.10

Det er anden gang, at min veninde Mette er med mig ude og sejle og sjovt nok, så forsvinder vinden helt når hun er med, hvilket jo er helt i utroligt når man tænker på, hvor meget det har blæst de sidste mange dage. Til gengæld, så begyndt solen at skinne og som Mette far sagde, da han senere på dagen kom og hentede hende, sommeren 2017 faldt den 19. juli.
Livø er en lille havn og vi var heldige, at der var plads. Nu var solen rigtig kommet frem og for første gang på turen, så skulle der graves dybt i tasken efter sommertøjet og gummibåden blev også fundet frem og blev testet på en mindre tur blandt kajakker og badegæster. Jeg har været på Livø i 7. klasse på en endagstur og husker egentlig ikke så meget og jeg må sige, at jeg blevet taget med storm for da vi nåede op til “byen” så var der glade mennesker, stemning og nogle unge mennesker hørte hyggelig musik. Det viste sig hurtigt, at en del SF’ere var på lejr derovre. Det var så hyggeligt og ud over stemningen, så er der den skønneste natur. Jeg vil egentlig ikke skrive så meget her, da jeg tænker, at skrive et indlæg kun om Livø, hvor Splint også blev en ekstra dag. Her var der en båd, der gik på grund lige uden foran havnen, der er en smulig dårlig afmærket. De blev heldigvis hevet fri og fik sig vidst en god oplevelse på Livø også. Dog vil jeg lige påtale at der på Tursejler appen, står, at der er WiFi og cykeludlejning, hvilket desværre ikke var tilfældet. Sidste år sejlede jeg nede i det sydfynske og oplevede en helt særlig ø-stemning og den ø-stemning fik jeg også snerten af her – Skøn skøn ø! Jeg kommer igen! Mette blev hentet af hendes far i motorbåd om eftermiddagen.

img_2694 img_2697 img_2699 img_2707 img_2721 img_2731 img_2746  img_2786 img_2796 img_2802

Torsdag 20. juli
Livø

Hviledag – der kommer et indlæg kun om Livø ⚓️💙

Fredag 21. juli
Livø – Sundsøre

Vinden var væk og det var den stort set hele vejen. Der blev givet et ihærdigt forsøg med sejlende, men realistisk set, så var vi nok stadig ikke i land, hvis ikke vi havde tændt motoren. Selvom sejl er at foretrække, så var det virkelig smukt. Der blev spottet et par sæler og vi mødte et par andre både, der var på vej – nok på ferie. På Sundsøre havn blev vi taget godt i mod med kaffe og en masse rare mennesker. Ved havnen ligger det gamle pakhus, der indeholder historien om jernbanen, der ikke eksistere i dag og de forskellige færger, der har været mellem Sundsøre og Hvalpsund. Pakhuset blev vha. frivillige kræfter renoveret tilbage omkring år 2000 – faktisk har jeg været herude i forbindelse med et projekt, da jeg gik på handelskole og lavede en form for grafisk profil til havnen og pakhuset. Eksaminerne i det fag (tror det hed digital visualisering) blev ligeledes afholdt herude i pakhuset – det var en anderledes, men god oplevelse (jeg fik 11) og tænk sig, at jeg flere år senere kom til at leve af grafisk design.
Indkøbsmulighederne er ikke så gode i Sundsøre, men man kan for 25 kroner købe en retur billet til Hvalpsund, hvor, der ligger en brugs og er lidt forretninger på havnen. Her til aften har vi mødt flere venlige mennesker, der gerne ville snakke lidt og det er altid både sjovt og lærerigt, at høre om andres erfaringer og historier. Vejret er hertil natten meget roligt og jeg tror jeg kommer til at sove som en sten. I morgen går den sidste lille tur hjem til Skive.

img_2820  img_2829 img_2831 img_2832 img_2834 img_2836 img_2838 img_2839 img_2845 img_2852 img_2859 img_2861 img_2862 img_2867 img_2868 img_2870 img_2872

Som sagt, så kunne jeg have ønsket mig bedre vejr og kan se, at de som tager afsted på ferie nu nok kommer til at ville ønske det samme. Det er jo lige en af de ting man skal have med sig når man køber båd. Man lever og ånder for de der billedlige sejlture, hvor man kan ligge for anker og hoppe i vandet, men virkeligheden er i Danmark oftere, at man er helt pakket ind i noget, der ligner skitøj og, hvis vejret endelig er rigtig godt, så er vandet fyldt med brandmænd hehe. Jeg har dog oplevet glansbilledet og det hjælper en hel del på det, men i virkeligheden er det lige så meget roen ved at sejle og de hyggelige mennesker man møder og det er uanset vejret. Det er også hyggeligt, at ligge i båden og høre hvordan det står ned i stænger.

Tak til alle jer, der har sendt mig beskeder undervejs og til jer jeg har mødt. Det har været så hyggeligt og hjælpsomt!

Jeg har haft en fantastisk tur rundt i fjorden og vil gerne anbefale alle andre også at tage turen for den gør indtryk og beriger mere end man tror 😃⛵️⚓️💙