Nat, ingen vind, ingen motor, vi driver bare

Jomfruturen – hele beretningen – på godt og ondt

Det startede jo med, at vi skulle over og hente vores nye båd, en Albin Accent 26, hjem fra Bornholm. Man kan læse om det første møde med båden og dagene med klargøring på Bornholm ved at klikke på linket her..

Vi ville jo have have sejlet fredag den 6. hvor vi fik båden i vandet, men det hele træk ud og vi havde lidt problemer med masten. Vi havde rigtig god hjælp i nogle lokale fra Tejn og da vi skulle bruge kranen, så ringede den ene til den anden og inden for meget kort tid, så kom Arne, i kedeldragt, susende på hans knallert for han havde nøglen. På trods af det komiske i den scene, så var de alle uundværlig hjælp og det var starten på livet som sejler, hvor man helt tydeligt kan mærke, hvordan alle bare er så hjælpsomme og har en oprigtig interesse i ens historie og oplevelser.

DAG 1 Tejn – Ystad

Nå, men vi besluttede at vi ville sejle dagen efter til Ystad og så springe Hammeren over som vi ellers havde talt om. Vi sov sidste nat på Bornholm og næste morgen drog vi afsted. Motoren spindede og vi fik hurtigt sat sejl og så gik det ellers derud af. Vi sejlede rigtig fint med 6-7 knob, hvilket er rigtig fint for vores størrelse båd.

Besætningen foruden mig selv bestod af Morten og Steffen, der er ham, der har hjulpet os hele vejen og som vi har sejlet med tidligere. Steffen skulle stå af mandag aften igen og så skulle vi nok klare resten selv derfra.

Besætningen:

image

Vi ankom til Ystad om aftenen efter en god dags sejlads i super fint vejr og vi fik lagt fint til. Når man er ny sejler, så synes jeg i hvert fald, at jeg får nerver på når man skal lægge til og også når sejl skal op og ned. Det virker tit så dramatisk med de blafrende sejl og det er her man skal være vågen. Når man lægger til, så tænker jeg jo, at der er 1000 ting, der kan gå galt – tænk hvis vi sejler ind i noget eller nogen! Heldigvis er jeg på denne tur blevet mere rolig omkring de ting. Man får en bedre forståelse af båden og hvad der virker og vi har fundet vores system og så skal det lige siges, at efter vi lagde til for sejl på Anholt (kommer mere om det senere), så er der stort set ingen nerver, når vi lægger til for motor 😉

Herunder ser man Splint, der ligger til i Ystad efter vores allerførste sejltur.

image

Jeg lavede mad for første gang i båden og med spritkomfuret. Der var faktisk sprit på fra sidste år, så det fordamper ikke lige sådan, hvis man putter sådan nogle skumklapper på.

Jeg havde faktisk frygtet det spritkomfur lidt og var bange for, at det ikke ville fungerer optimalt – her blev min tvivl gjort til skamme! Det virker perfekt og så skal man ikke have en gasflaske stående og tage plads. Hvis jeg skal komme med et lille minus, så er det, at det lugter lidt af sprit mens man bruger det. Ellers vil jeg rigtig gerne anbefale det til alle, der er i tvivl om hvad de skal have på båden. Så det var en fornøjelse, at lave mad og med lyden af Frank Sinatra på anlægget, så kunne det ikke være bedre 😊

image

Jeg har været i Ystad nogle gange for at skulle med færgen til Bornholm, så jeg har altid tænkt, at det bare var et færgeleje, men her er faktisk rigtig hyggeligt. Desværre var alting lukket, da vi kom sent, men jeg nød alligevel en gåtur i Ystads gader 😊

image image

DAG 2 Ystad – Flakfortet

Vi stod tidligt op, fordi vi havde en lang dag forude. Vind var der ikke så meget af, så vi startede dagen med at sejle lidt for motor, hvor vi også fik afprøvet selvstyreren og hold nu op hvor er det smart. Alle garvede sejlere griner nok af mig for det er jo old news, men jeg er begejstret. Man sætter den på en kurs og den styrer rorpinden. Super hvis man sejler alene eller hvis der ingen trafik er, så kan man få fixet andre ting på båden samtidig, men husk dog at være opmærksom.

Vinden dukkede dog op og nu var det tid til at teste vores spiler og efter et par forsøg, så lykkedes det 😀 Det var en god fornemmelse og rigtig fint vejr, at teste det i, så vi fløj afsted mod Falsterbokanalen, hvor vi fik taget den ned og øvet os i, at lægge den sammen – kan godt ske vi ringer til Steffen næste gang alligevel 😉.

image

Broen i Falterbokanalen åbner, i sommerhalvåret, en gang i timen, klokken hel, fra 6.00-22.00 undtaget klokken 8.00 og klokken 17.00. Vi lå og sejlede lidt frem og tilbage et kvarters tid før den åbnede. Kanalen er lavet så man kan spare lidt vej fra Østersøren til Øresund og vandet er 5 meter dybt, så den bliver mest brugt af lystsejlere.

image

Herfra gik turen videre og hen over Øresundstunellen. Jeg har tit kørt eller fløjet over Øresund, men aldrig sejlet og jeg må sige, at dette absolut har være min favorit krydsning af Øresund 😉

Vi havde retning mod Flakfortet, hvor Kun Steffen havde været før. Jeg læste engang en artikel om stedet, da hele øen var sat til salg. Jeg fandt det spændende. Flakfortet er en kunstig ø bygget til Danmarks forsvar tilbage i 1910-1914 og brugt fra til 1968. Derefter stod det øde hen i nogle år, hvor fortet var udsat for tyverier, hærværk og overladt til forfaldenhed. Heldigvis gik flere sammen om, at redde stedet og derfor ligger det der endnu.

Jeg ved ikke om jeg var skuffet over stedet og i virkeligheden, så var sæsonen måske heller ikke rigtig startet. Vi kom i havn ved syv-otte tiden og vi gik straks igang med, at lave mad. Der lå et par andre både og restauranten havde åben, men ellers skete der ikke noget. Det var enormt dårligt skiltet. Vi kunne ikke finde stedet vi skulle betale eller finde ud af hvad havneafgiften i virkeligheden var. Jeg gik frem og tilbage tre gange for at finde toiletter og fandt det kun fordi andre sejlere, der også havde ledt efter det, kom ud derfra. Virkelig dårlig skiltet. Vi fandt aldrig badefaciliteter og alt affald skulle man selv tage med tilbage. Jeg synes ikke øens potientiale er ordentlig udnyttet og har svært ved, at se, at det er en lystsejleroase når sæsonen rigtig er i gang. Vi gik øen rundt og kunne se de gamle skydestationer og tænke på de stakkels mennesker, der har siddet der 24/7. Jeg kunne se, at der langs fortet var stillet et minigolf anlæg op, hvilket jeg ikke synes passer til stedet. Nå, men man kan leve med meget, men da der næste dag kom en ung mand ind i havnen som viste sig, at være ham, der tog mod betaling og han gerne ville have 250 kroner for den overnatning, så synes jeg det var i overkanten. Vi fik talt os ned på 200 pga. de manglende badefaciliteter, hvilket jo så var fin nok service, at det kunne lade sig gøre. Øen er i øvrigt til salg, så hvis man vil være ø-ejer, så er muligheden der og måske man kan gøre konceptet og oplevelsen af øen endnu bedre. Hvis du er interesseret så er der et link her.

image

DAG 3 Flakfortet – Ven – Helsingør

Dagen var den sidste dag, hvor vi havde Steffen med og herefter måtte vi klare os selv. Vi havde egentlig en plan om, at vi skulle ende dagen i Gilleleje, men vi valgte i stedet Helsingør, så det var bl.a. var nemmere i forhold til togforbindelser, når Steffen skulle hjem til Silkeborg. Vi startede dog i det svenske, da vi lagde til øen Ven/Hven ved frokosttid. I stedet for at lave mad, så købe vi noget færdigt på havnen, så vi også havde tid til at gå en tur. Her var rigtig smukt og med fantastisk udsigt. Vi var oppe ved den gamle kirke Sankt Ibs Kirke og så tilbage igen. Fryd for øjet! Det der bl.a. er så skønt ved at sejle, er at man får set nogle steder, man ellers aldrig ville have set. Jeg ved i hvert fald ikke hvornår jeg nogensinde skulle komme til Ven. Man kan læse mere om Ven og se evt. overnatningsmuligheder her.

Usigten oppe fra den gamle kirke:

image

Efter frokost sejlede vi videre til Helsingør, hvor vi fik fuldt Steffen til banegården. Nu skulle vi klare os selv. Selvom Steffen var savnet, så var det alligevel også spændende og det var lidt som at træde ind i de voksenes (sejlenes) rækker. Ansvaret var vores og hvis noget gik galt undervejs, så skulle vi selv løse det – dog med mulighed for telefonisk forbindelse til Steffen, hvis det skulle blive nødvendigt. 😉

Kronborg til bagbord:

image

Jeg havde i Helsingør lavet en aftale med nogle gamle venner, der kiggede forbi til spisning og vin. Er der noget mere hyggeligt, end at sidde i cockpittet med mad, god vin, lækkert vejr og gode venner – nej det tror jeg ikke. Det resulterede dog i, at vi sov lidt længere næste morgen, end hvad vi ellers ville have gjort.

DAG 4 Helsingør – Mølle

Da vi endelig fik snøvlet os sammen til at stå op tirsdag, så havde vi planlagt, at vi skulle op og se Kronborg. Det er mange år siden jeg sidst har været der og nu var vi jo lige i nærheden. Kronborg er jo en hel fantastisk del af Danmarks historie bygget af Frederik den 2. og med Shakespears fortælling og Hamlet, så er slottet jo udødeliggjort i hele verden. Desuden er det her Holger Danske sidder i kælderen (kasematterne), Han har sovet i hundreder af år og, ifølge et gammelt sagn vil han vågne den dag, Danmark trues af fjender. At den rigtige Holger Danske, så sidder i Skjern er en helt anden Historie, men har får da et chok, når han vågner 😉

Om eftermiddagen satte vi endnu kurs mod det svenske, nærmere betegnet Mølle. Man kan slet ikke forstå man er så tæt på Danmark for her er helt anderledes. Virkelig smuk og hyggelig by med træhuse og bakket terræn. Her vil jeg anbefale alle, at lægge til, hvis de kommer forbi – bare for idyllens skyld. Det var første gang vi sejlede selv og det gik rigtig fint også med, at lægge til, så det var dejlig udramatisk.

image

image

image

DAG 5 Mølle – Anholt

Vi havde en lang sejlads foran os og vejret var fint, dog lidt vindstille, så noget af tiden sejlede vi for motor, men sejlede også på et blikstille hav. Hold nu op hvor var det smukt. Vi kiggede efter den pukkelhval, der et par dage inden var blevet spottet ved Helsingør, men vi fik kun set et par marsvin, hvilket også var fint nok, da deres rygfinder i det blikstille vand gav en eksotisk fornemmelse med de her små delfiner. Vejret var varmt, så jeg var bare iført shorts og kortærmer det meste af tiden. Det var en virkelig skøn tur!

image

Da vi nærmede os Anholt, hvor vi i øvrigt aldrig har været før, så besluttede vi os for at starte motoren igen, så vi kunne komme i havn i nogenlunde ordentlig tid i forhold til aftensmad. Motoren ville IKKE starte! Morten lå i en times tid og roede nede i motoren som han i øvrigt, på det tidspunkt, slet ikke havde forstand på. Til sidst, da vi var nær havnen ringede vi til Anholt for at høre om forholdene var til, at vi kunne anduve for sejl. Det er meget nervepirrende, at den anden dag vi er alene, skal anduve en havn vi ikke kender for sejl og jeg må indrømme, at jeg var meget nervøs. Heldigvis, så er Morten gammel jollesejler og han har en utrolig god forståelse for vinden og sejl, så han forholdt sig rolig og sikker, hvilket også hjalp på min nervøsitet. Vi krydsede ind igennem havnebassinet og nåede et sted med 1,7 m vand (vi stikker 1,6), men det gik og vi fik lagt til sidelæns og en rar svensker tog imod vores fortøjninger. Det foregik helt udramatisk på trods af min nervøsitet. Denne manøvre er vand for nogle sejlere, men for mig, der aldrig har prøvet det før samt er ny i det hele, der var det en grænse, der blev flyttet og det var nok rigtig fint, for vi kan godt! Vi fandt noget at spise og snakkede med nabobåden, hvor manden gerne ville hjælpe med at se på motoren dagen efter. Så flinke folk er 😊

DAG 6 Anholt – Grenå

Vi fik hjælp af vores søde nabo næste dag, men desværre, så lykkedes det ikke, at få gang i motoren. Vi snakkede med havnefogeden, der sagde, at den eneste, der ville kunne hjælpe os var maskinmesteren på færgen, der kom ind ved tretiden. Vores egentlige plan var, at vi skulle have været videre til Hals, men hvis vi først kom afsted efter tre og hvis motoren ikke var blevet fikset, så var der langt til Hals, så vi aftalte, at vi ville sejle til Grenå i stedet og vinden så ud til at være fin. Da færgen kom ind, så viste det sig at maskinmesteren desværre ikke havde tid til, at hjælpe, så vi havde ventet forgæves, derfor lagde vi fra med sejl, med det samme, så vi ville nå til Grenå i nogenlund ordentlig tid. Vinden var ikke overvældende, men vi kom da fremad og humøret var højt på trods af manglende motor og at vi igen skulle anduve med sejl – det havde jo gået så fint dagen inden. Det var en smuk tur med den smukkeste solnedgang.

imageVinden forsvandt næsten og vi var lidt nervøse, men heldigvis hjalp det lidt at padle med den ene padle, der var ombord og ikke ret lang tid efter kom vinden igen. Vi sejlede godt nok ikke særlig stærkt og da vi var omkring 6 sømil udenfor Grenå, så forsvandt vinden fuldstændigt og nu hjalp det ikke, at padle. Vi drev bare lige så stille i en gal retning. Jeg har aldrig været i sådan en situation før og kender ikke nogen, der havde, så jeg vidste faktisk ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg var selvfølgelig, som nybegynder, nervøs og utryg ved situationen. Heldigvis er jeg med i den gruppe på Facebook, der hedder Tursejlads og Sejlsport og her spurgte jeg til råd og blev beroliget en del – tak for det. Vi var selvfølgelig så uheldige, at vi ikke havde et anker ombord og det havde da også undret os, da vi hentede den og spurgte til det, men hverken sælgeren eller de erfarende sejlere vi var omgivet af gav udtryk for, at det var et stort problem og hvad vidste jeg? Jeg er blevet meget klogere nu! Vi kontaktede nogle forskellige og heldigvis, så var lodsen alligevel ude og ville komme forbi os, så de ville gerne hjælpe os ind. Det var rigtig dejligt og jeg var alligevel meget glad, da de kom og det gik ind af klokken halv et om natten! Vi fik lov, at ligge på en af deres pladser og fik el og lov til, at bruge deres toilet. Rigtig søde folk! 👍

Her er lodsbåden Pluto med de 1000 hestekræfter 🚤 💨

image

DAG 7 Grenå – Den store motordag

Det første vi gjorde næste dag, var at kontakte en lokal skibsmekaniker. der kom en fra et større firma i byen og tog starteren af og det vidste sig, at den var brændt sammen. Han kørte igen og kom tilbage efter en time og sagde, han ikke kunne reparere den, de havde ikke en liggende og hvis han bestilte en hjem, så var der kun en lille chance for, at den ville komme i morgen, lørdag – ellers ville den komme tirsdag pga. pinsen. Det var lige lang tid nok at vente på, så vi gik i gang med selv at finde en. Hvis mekanikeren skulle komme og sætte den på lørdag, så skulle han have 800 i timen – av! Penge er i øvrigt ikke det man har mest af, når man lige har købt båd og især ikke når tingene går i stykker. Endelig lykkedes det os, at finde en og jeg har en god ven, der arbejder i Esbjerg, hvor man kunne få sådan en starter, som nærmest det eneste sted i Danmark – den dag, og han var så sød at køre fra Esbjerg til Kolding, hvor han bor og så til Grenå for at leverer denne reservedel til os. Igen havde jeg også forsøgt mig med Tursejlads og Sejlsport – der er så mange hjælpsomme mennesker og jeg kan slet ikke takke nok for alt den hjælpsomhed jeg har mødt!

image

I mellemtiden var vi oppe for at betale regningen ved mekanikeren for at få taget den gamle af og her fik vi lidt en chok. Vi havde spurgt mekanikeren, der var ude ved os hvad det kostede og han havde givet os en timepris. Da vi stod og skulle betale, så viste det sig, at den pris han havde givet var uden moms – plus, der var to andre gebyrer oveni som vi ikke var blevet oplyst. Lidt ærgerligt, at man ikke lige oplyser sådan noget, når jeg jo spørger hvad det koster.

Vi kunne ikke selv sætte den nye starter på og havde nu fået anbefalet et andet firma i byen, der skulle være noget billigere og uden gebyr 😉 Der kom en ung gut, der hed Daniel fra AM Handel klokken halv ti om aftenen, hvor vi havde fået leveret den nye starter og satte den på og fik det hele til, at virke. Den nye starter inklusiv montering, sent en fredag aften, endte med at koste få hundrede kroner mere end afmonteringen af den gamle. Så alle i og omkring Grenå med båd og motor, så vil jeg anbefale AM Handel og service, hvis I får problemer med jeres motor ⛵️👍😊

Desuden brugte jeg også dagen på, at få købt et anker med tilbehør, så jeg ikke ville komme i den slags problemer en gang til 😉⚓️

image

DAG 8 Grenå – Udbyhøj – Hals

Vi lagde fra havn klokken 5.00 om morgenen og havde håbet på, at tage den direkte til Hals, men vejret var koldt, vådt, der var modvind og ret så høje bølger. Jeg havde bestemt ikke fået nok lag tøj på, så jeg frøs samtidig med jeg var ved, at blive søsyg. Jeg nåede, at tage en søsygepille, men det hjalp slet ikke. Jeg frøs så meget, at jeg i alt mit tøj måtte lægge mig ned på sofaen med dynen over mig. Mange siger man aldrig må gå om læ, hvis man er søsyg, men jeg frøs, så meget og det hjalp, at ligge der med lukkede øjne – selvom jeg troede at verden ville gå under 😉 Men jeg kunne vitterligt ingenting og selv den mindste lille ting jeg skulle var uoverskueligt for mig. Vi slog pæle i som man siger og vi blev enige om, at vi ville gå ind i Udbyhøj, der ligger i starten af Randers fjord. Lige som vi er ved, at lægge i havn, så går motoren ud. Heldigvis viser det sig, at den ikke suger de sidste 10 cm diesel i tanken, så det var et hurtigt løst problem 😊 Jeg kom mig lige så stille og da vi nåede aften, så havde jeg det meget bedre.

Vi fik også lige et familiebesøg ombord, hvilket var rigtig hyggeligt og vi havde jo masser, at fortælle om. Da de tog afsted fik vi tid til, at se ordentlig på vejrudsigten og vi kunne se, at vejret faktisk ville blive værre dagen efter, men at det lige nu var lidt bedre end det havde været tidligere på dagen og af den grund besluttede vi os for, at tage en natsejlads for at komme sikkert op til Limfjorden. Vejret var stadig ikke helt super, men det var til at overskue. Jeg havde taget søsygepille igen samt drukket ingefær og denne gang slap jeg for søsygen. Jeg vil sige, at nattesejlads nok ikke er min favorit, men på trods af træthed, høje bølger, mørke og kulde så havde vi en rigtig fin tur op til Hals og ankom halv tre om natten. Vi var lettede for, at vi alligevel var nået så langt den dag og gik i seng med en god følelse – nu skulle vi nok nå hjem 💪

Her har vi lige sat kurs nordpå og går en nattesejlads i møde:

image

DAG 9 Hals – Løgstør

Anden sidste dag for sejlturen. Her sov vi længe, da vi jo næsten havde været oppe i 24 timer, da vi kom i seng efter nattesejladsen. Så vi kom altså først afsted over middag og vi satsede på at endestationen ville være Løgstør. Det var dejligt, at være kommet til Limfjorden og man føler lidt man er i egne vande hehe 😉 Mange har skrevet til mig, at jeg skulle glæde mig til turen fordi der er så smukt og det må jeg sige, at de har ret i. Skov og marker, der går helt ned til vandet – det er altså smukt 💙

Jeg havde været spændt på, at skulle gennem Ålborg og om trafikken var slem. Vi blev overhalet af et større fragtskib, men ellers ikke noget af betydning. Faktisk på hele turen fra Bornholm er det faktisk begrænset hvad vi har set af andre på havet. Det var flot, at se Ålborg fra vandsiden. Man skal være opmærksom på at styr- og bagbordsbøjerne bytter når man er på den anden side af Ålborg, da vi her “sejler væk” fra havnen. Vi skulle også lige sætte os ind i broerne, hvornår åbner de, hvad betyder lyssignalerne og er der andet man skal være opmærksom på? Jeg har i Helsingør købt et broflag (blåt og hvidternet) som vi hejste, så kan evt. bropassere se, at vi er interesseret i at de åbner broen for os.

Lyssignalerne som man selvfølgelig skal vide hvad betyder er således :

1 rødt, fast lys, der betyder, at gennemsejling er forbudt.

2 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et
skib kommende fra øst. Passage må ikke finde sted, før signalet
under punkt 3 afgives.

2 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra øst kan
passere broen.

3 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et
skib kommende fra vest. Passage må ikke finde sted, før signalet
under punkt 5 afgives.

3 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra vest kan
passere broen.

image

Vi skulle under 3 broer på vejen: Limfjordsbroen, jernbanebroen lige efter og så Aggersundbroen.

Vinden var meget blandet og den sidste del af turen, da vi nåede løgstør, der tog vinden til, så vi startede motoren og satte kurs ind i havnen. Lige som vi kommer indenfor molerne, så går røgalarmen igang – heldigvis var vi i havn. Vi fik lagt til og det viste sig, at hele motorrummet var helt fyldt med sod og vi kunne se på vores flag, at det også var blevet sodet mere end normalt til. Vi var så trætte og bestemte os for at lave mad og klokken 23.00 om aftenen, der sad vi med hakkebøffer og rødvin for hvis man havde brug for et glas vin, så var det nu – oven på den lortemotor, som ellers skulle være hovedrenoveret for få år siden. Godnat sagde vi!

image

DAG 10 Løgstør – Skive

Vi startede tidligt om morgenen med at rådføre os med mine gode facebookvenner og forskellige ideer til hvad, der kunne være galt blev lagt på bordet. Vi havde efterhånden rodet så meget med den motor nu, hvor vi startede med at tro at det hele var motoren og at topstykket måtte side ovenpå, til nu faktisk, at kende den lidt og vi fandt hurtigt ud af, at det var knæet som er en del af udstødningen som sidder i motoren, der var gennemtærret og dermed utæt, så en stor del af udstødningen kom ud i motorrummet. Vi havde noget specielt siliconetape med, der kan bruges til at lappe biludstødning sammen og som tåler over 200 grader som vi prøvede at lappe med. Vi var heldige, at vinden var god og i den helt rigtige retning, så vi ville kun få brug for motoren ved ind og udsejling. Derfor lagde vi fra og vi var da også kun lige kommet ud af havnen, før røgalarmen gik igen. Tapen duede ikke på bådmotoren desværre, men nu kunne vi sætte sejl. Vinden var ikke fantastisk og med den fart vi havde, så ville vi nok først komme i havn klokken 19.00, men pludselig kom vinden og vi fløj afsted- nok faktisk det bedste deciderede sejlvejr vi har haft på turen. Solen skinnede og vi satte faktisk fartrekord på 8,1 knob. Det gik fantastisk mod Skive, hvor vi vidste, at familien ventede på, at se os komme i land. Da vi kom ned i selve Skive fjord tog vinden endnu mere til og jeg vil sige, at det nok lige var i overkanten, men det gik nu fint nok. Vi fik følgeskab af en båd, der kom omme fra Virksund og den sejlede lidt fra os. Det viste sig at være en af mine facebookfølgere fra Sejlerpigen på Facebook. Han tog bl.a. dette billede af os og Splint – en vinkel man sjældent ser sin egen båd i. Tak for det Sebastian ⛵️👍

image

Vi nærmede os Skive havn og selvfølgelig havde vi lidt problemer med, at rulle genuaen ind. Rebet er kort og passer kun lige præcis til rulle og det vil sige, at hvis ikke den er rulle præcist, så passer rebet ikke… Sikke noget bøvl – det skal skiftes!

image

image

Vi nåede ned til molerne klokken 17.00 og startede motoren med åbent motorrum, åbent vindue og en røgalarm som vi pillede fra, da den satte i gang. Ingen grund til at vække mere opmærksomhed end højst nødvendigt. Vi kom hen til vores plads, drejede og der stod vores familie og det var dejligt at se dem og sikke en modtagelse med hjemmelavet kransekage og bobler.

image

image

Efterskriv

For den garvede sejler, så er denne beretning nok ikke andet end hverdagskost og sikkert ikke noget man vil dele, men det er lige derfor jeg har den her blog. Alle jeg kender, der sejler er dygtige og erfarende. Erfarende forstår ikke altid nybegynder spørgsmål, tanker og problemer. Jeg har søgt og søgt på nettet og vælger at dele mine nybegynderoplevelser med jer. Jeg bliver klogere – meget klogere og især denne tur med flere problemer gør, mig mere bevidst om hvad jeg foretager mig. Jeg er den første til at sige, at man ikke sejler ud uden anker nu! Jeg får så mange gode kommentarer og beskeder især på Facebook, men jeg får også beskeder om, at jeg er total uansvarlig jeg har oven i købet læst, at en skrev at han ikke brød sig om den realityagtige måde jeg fremlagde mine beretninger på – det er jo sejlads og ikke Paradise Hotel. Måske er det reality – men det er virkelighed – ikke sat op og det er lige det det handler om – mine ufiltrerede oplevelser som helt nybegynder (i øvrigt tydeligt, at han ikke har set Paradise Hotel – 😉 ). Mht. ansvarlighed, så kender jeg sejlreglerne, jeg har haft Steffen med meget af vejen, Morten er gammel jollesejler og træner og han har da i det mindste speedbådcertifikat. Jeg trøster mig med, at de der skriver selv de mest kyniske beskeder til mig også har været begyndere engang. Måske de ikke husker det fordi de var unge, men jeg er sikker på at de fleste har begået en fejl, overset noget eller bevidst gjort noget mod reglerne. Det næste mål for mig i efteråret er at tage duelighedsbevis. Det er ikke ulovligt, at sejle uden, men jeg vil gerne være klædt så godt på som overhovedet muligt. Det hele koster penge – mange penge, så der spares og spares, så vi kan alt det vi vil i fremtiden – vi glæder os – eventyret er kun lige begyndt 💙⚓️⛵️💪😊

image

Hvis man vil læse om vores overvejelser om bådkøb, så kan det læses ved at klikke på linket her… 

Ohøj

9 kommentarer

  • Christian langholz

    Det er fedt at du springer ud i det med åbent sind. Jeg skal selv det samme til efteråret altså købe en sejlbåd og sejle den hjem. Glæder mig over din åbenlyse glæde ved eventyret

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thomas

    Jeg sætter stor pris på din beretning og ikke mindst at i kaster jer ud i eventyret. Sejler verden har bestemt brug for unge mennesker og nyt blod. Der findes mange sure gamle mænd af forskellig alder og køn. Jeg håber jeg ser jer der ude når vi kommer til Limfjorden til sommer. Hilsen Thomas

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Leif Andersen

    Glem alt om gamle m/k, de kan ruge og rejse med deres selvlomponeret visdom. Glæd dig over alle de posetive kommentarer du har fået. Yderligere bidrager I med nyttig viden til både nye som øvede sejlere-tak for det.
    D
    Stor hilsen fra Leif en nybegynder som er blevet ældre og klogere af det andre har bidraget med.
    De sure må have glemt hvad det vil sige at blive interesseret i at sejle.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åh gud, er der nu også regler for, hvordan man må dele rejseeventyr?!? Og hvad så, hvis du delte din sejlads som et afsnit af Paradise Hotel? Er det forbudt eller hvad??? Det er vist godt, at flere og flere unge nybegyndere kommer ind i sejlerverden, det lyder som om, den trænger til frisk blod!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • René Neckelmann

    ….At læse din sejlerberetning er jo næsten som selv at være der⛵️ Så vi må blot vente til Tv henvender sig til dig og I kan komme igang med “Kurs ved nære kyster”😉 Og så et velment råd til både dig og Morten: Få så taget det duelighedsbevis😊
    …ser i øvrigt frem til næste afsnit af dit sejlereventyr👍

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Peter Riis

    Lad dig endelig ikke gå på af de sure og bedrevidende gamle mænd. Vi gamle skal lære, at erfaring er lidt som en billet til en færge, der sejlede i går. Jeg synes, det er sjovt at læse dine umiddelbare oplevelser og jeg synes bestemt ikke I er hverken uansvarlige eller dumdristige, og det bringer mig minder fra dengang for 50 år siden, da jeg selv var nybegynder og lavede endnu flere dumheder. end jeg gør nu. Og sejlsporten har så meget brug for unge, der bare kaster sig ud i det. Så go vind til jer! Vi ses derude!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Verner Bartel

    Fantastisk
    Jeg synes det er super super flot og godt gået

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Søren Knudsen

    Lige et godt gået herfra. Er en “sur gammel” mand med 30 års erfaring, der startede fra scratch lige som dig. Vi startede med at gå på grund på vej ud af havnen. Har i øvrigt også overnattet på grund i draget og mange andre ting. Det vigtigste når man sejler er at bevare roen og bruge sin sunde fornuft. I har haft en hård men lærerig tur og har stadig mod på tingene. Skal hilse fra konen, der stadig savner vores Albin Accent.
    God vind fremover. Måske ses vi i fjorden.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Brian Sørensen

    Hejsa
    Tak fordi du deler dine oplevelser med os.
    Hentede selv båd i Aalborg sidste forår og glemmer helt vor mange spørgsmål/usikkerheder der er som ny, når man har sejlet mange år.
    Det virker som om at du har forberedt dig godt, fået nogle gode gaster med, så er det bare på vandet.. super..
    Det vigtigste er at du har lært en masse på ture og haft en god oplevelse.
    mvh. Brian
    ps. Der vil altid være nogle sure gamle mænd/kvinder, der syntes at man ikke burde tage ud uden at have 50 års erfaring :o)
    Gad vide hvordan de er startet op.. :o)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nat, ingen vind, ingen motor, vi driver bare