Den svenske skærgård - et lille sejlereventyr

Den svenske skærgård – et lille sejlereventyr

Sommeren 2015 skulle vi stå vores prøve som gaster på en tursejlads. Vi havde længe leget med tanken om sejlerlivet var noget for os og om det var noget vi i fremtiden skulle investere tid og penge i. Der er ingen tvivl om at vi fik bekræftet vores sejlerlyst og det er noget vi i fremtiden vil bruge meget mere tid på. Jeg har valgt at lave den sejlerblog for at dele vores oplevelser med de som kunne være interesserede. Jeg må advare om at sejlerbloggen er skrevet i mit eget sprog, måske med stavefejl og uden at jeg på nogen måde er ekspert inden for sejlads.

Vores sejleventyr startede da min gamle kollega fra Riverboat Jazz Festival Steffen Juul Hansen spurgte om vil ville med som gaster en uge oppe i det svenske. Han sejler omkring to måneder hvert år og har forskellige bekendte med når han er afsted. Steffen er en garvet sejler fra Bornholm og så er han et inspirerende menneske, der er nemt at omgås.

Steffens båd er en dejlig Dehler 34 ved navn Rafiki, der på swahili betyder kamerat. Her er der plads til de ting man skal have med og man kan stå oprejst nede i båden, så det er ikke så compact living som det kan være at sejle.

rafiki

Vi aftale med Steffen at påmønstre i Göteborg og så sejle med opad i en uge, hvorefter vi ad landeveje tog turen hjem igen. Steffen havde sejlertøj vi kunne låne, hvilket ville have været uundværligt, da det skandinaviske vejr jo tit er lidt lunefuldt.

Logbog over vores optur starter her med oplevelser og anbefalinger til andre, der skulle vær interesseret.

Man kan se vores ca. rute her + turen med færge fra Frederikshavn til Göteborg.

kort

DAG 1 – ANKOMST

Vi havde bestilt færgebilletter Frederikhavn-Göteborg meget tidligt den 18.juli, så afsted nord på med sommerfugle i maven det gik.

IMG_7434 IMG_7437 IMG_7452 IMG_7454

Vi havde en fin overfart og det er virkelig smukt at sejle ind til Göteborg, så det var jo også en oplevelse. Det hele var ikke gået helt så smurt, hvis vi havde taget den senere afgang, da færgen faktisk blev påsejlet lige inden Göteborg, så vi følte at Karma var på vores side og havde ladet os slippe heldigvis. Da vi ankom til Göteborg skulle vi finde en sporvogn nummer 11, der kørte til Hinsholmen, hvor Rafiki ville vente på os. Her må jeg bande lidt for det var umuligt at finde ud af hvor og hvordan vi skulle købe billet til den sporvogn, så selvom jeg ikke er stolt af det, så snød vi os faktisk med. Inde i sporvognen havde de et system lidt som Rejsekortet herhjemme, men hvad gør man lige som turist?

Jeg har fundet følgende side, der beskriver mulighederne for køb af billet, så det i fremtiden ikke skal være helt så komlpiceret. http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-priser/enkelbiljett/

Vi ankommer og mødes med Steffen og vejret er heldigvis godt. Vi vælger at kaste os ud i det, kigge på kort og sejle afsted med det samme. Første stop er Källö-Knippla. (Se google maps kortet nedenfor)

IMG_7457 IMG_7462 IMG_7466 IMG_7468

knippla

BRANDMÆND

Vi kan konstatere, at der i de svenske vande er enormt mange røde brandmænd, de kan være flotte at se på, men knap, så rare at havde kontakt med. Hvis man rører en rød brandmand, kan man få forbrændinger af dens gift, der svier og kan være ret smertefuldt, men som yderst sjældent er direkte farlig. Hvis uheldet er ude, så

må man derfor ikke bruge hænderne til at fjerne “giftsplinter” fra huden. Man skal blive nede i vandet, og forsøge at skylle dem af igen.

Mislykkes det at skylle “giftsplinterne” væk, kan man forsøge at skrabe huden forsigtigt med en flad genstand f.eks. en barberskraber, kniv, kreditkort eller ispind.

Hvis man smører eddike på brandstedet, kan man forhindre mere gift i at blive udtømt fra rester af brændtråde, som måske sidder tilbage på huden. Man skal ikke bruge ferskvand – det vil kun forøge smerten. Is (fx en isterning) kan lægges på det udsatte område i ca. 10 minutter for at mindske smerten. Efterfølgende kan huden smøres med en let lokalbedøvende creme. (kilde apoteket.dk).

KÄLLÖ – KNIPPLA

Pris for overnatning ved betaling i automat 250,-

Havnens hjemmeside: http://www.knipplahamn.se

Källö-Knippla, var et fint sted at lægge til. En ikke så stor ø, men meget charmerende med trehjulede Puch maxier og fugleskulpturer. Meget hyggeligt at gå tur på øen, men også hurtig set. Vi fik et stykke kage og kaffe på Café Skansen, der lå tæt på båden. Til aften spiste vi på båden, der jo er udstyret med både komfur og ovn. Og man må sige, at der er noget rigtig hyggeligt og “jeg føler mig fri” over at dyrke man bor på båden. Vi havde lidt blæst om natten og der var mange nye lyde man skulle vende sig til.

Hvis man vil læse om øens historie, så kan det gøres her (på svensk). http://www.knippla.info/history/history.htm

IMG_7478 IMG_7480 IMG_7470 IMG_7485   IMG_7469 IMG_7476 IMG_7479 IMG_7483

DAG 2 – MARSTRAND

Pris for overnatning 370,-

marstrand

Vi vågenede op til en okay vind og sol, så turen tegnede godt og vi satte kurs mod Marstrand, hvor der uanset hvad er mere at se og også spændende fra et dansk synspunkt. Det er nemlig her vores Tordenskjold indtog fæstningen, der stadig står og fik sine soldater til at marcherer rundt og rundt om fæstningen, så det skulle se ud som om der var rigtig rigtig mange soldater. Det har dog kun tilhørt Danmark kort for svenskerne var gode til at forsvare sig mod danskerne og krigsherrerne sagde til deres soldater, at når dansken kom, så var det for at tage deres kvinder og deres sprog, hvilket jo har fået svensken helt op i højeste krigshumør.

Indsejlingen til Marstrand er helt fantastisk her er smalt og man sejler stille og roligt, mens man ser øen og fæstningen rejse sig forude. Man er heller ikke i tvivl om at det er her mange kommer for at vise sig frem. Her er rigtig mange nordmænd i deres kæmpe både. Her er også en mole, hvor de nyeste skibsproducenter lejer pladser til deres luksusbåde, som en reklameplads, så de rige kan blive fristet. Her er virkelig nogle store både at se og man føler sig pludselig lidt lille, men igen, så er der også en tilfredstillelse i at man faktisk har det man har brug for – vi behøver ikke 10 kahytter eller en større kabys for vi kan fint være der.

IMG_7498 IMG_7524 IMG_7530 IMG_7534

Vi gik tur på havnen og tog op og så fæstningen, Carlstens fort  der er super velbevaret og stor. Der var en svensktalende guide og jeg forstod da lidt.

IMG_7538 IMG_7539 IMG_7549

Læs alt om Carlstens fortet her: http://www.carlsten.se

Se turisthjemmesiden for Marstrand her: http://www.marstrand.se/en/

Steffen har sejlet meget i Sverige gennem årene og han ved altid, hvor der ligge et godt konditori. Det er noget de bruger en del i sverige, at gå på konditori for at drikke kaffe og spise kage. Og Marstrand har et rigtig godt og hyggeligt et af slagsen, der ligger lige end til vandet – det hedder Bergs Konditori og har ligget lige der siden 1930, så noget må de da også gøre rigtigt. Man må sige at de kan finde ud af deres bagværk i Sverige! Jeg bliver ofte skuffet i udlandet af kager, der ser lækre ud, men ikke smager særlig spændende. I Sverige kan de finde ud af det. Se i øvrigt deres hjemmeside her: http://www.bergskonditori.com/index.php

IMG_7557 IMG_7563 IMG_7566 IMG_7558

Dagen havde været god og fyldt med nye indtryk og vi havde lyst til at spise ude. Vi fandt en restaurant på havnen, Restaurang Maritime, der faktisk ikke var så dyr som man kunne have frygtet – Den dyreste ret koster små 200,- og det kan man jo ikke spise på en restaurant hjemme i Danmark med vandudsigt.

Her er restaurantens (der også er hotel) hjemmeside: http://www.villa-maritime.se/restaurang

IMG_7575 IMG_7576

Vi gik desuden øen rundt og det var en meget smuk og overraskende tur med meget afveksling i naturen – det kan klart anbefales og tager en times tid med rask trav.

IMG_8836 IMG_7588 IMG_7578 IMG_7587

Selve overnatningsprisen er lidt dyr, men til gengæld er her også meget at opleve og her er hyggeligt.

DAG 3 – KÄLKERÖN – SVANESUND

Dette var dagen hvor vejret var bedst. Faktisk så godt at de andre hoppede i vandet – jeg skulle dog ikke nyde noget.

Vi sejlede ud fra Marstrand og sejlede længere nord på. Vi holdt pause i en smuk naturhavn ved navn Kälkerön, hvor badningen foregik og vi fik frokost. det er skønt at lægge for anker side om side med den andre besøgende, men stadig meget privat ude for en selv. Vi undgik brandmændene 🙂

På Kälkerön har der boet en eneboer på et tidspunkt, hvor huset stadig står der og er ejet af noget familie langt ude. Ellers er øen naturreservat.

Her koster det ingen penge, hvis man vil overnatte.

kälkerön

IMG_7652 IMG_7599 IMG_7593 IMG_7592

Vi sejlede videre op for at finde et sted at overnatte og vi endte i Svanesund. Det var ved at blæse op, så derfor lagde vi ind. Vi ville ellers gerne have været lidt længere oppe. Vi fik læ af en ombygget kutter, hvor der boede et ældre ægtepar med deres tre små sorte hunde, der ikke lavede andet end at løbe i pendulfart rundt og rundt på dækket iført små redningsveste – de var meget søde hehe. Selve havnen eller byen var ikke synderlig spændende, men det var helt fint til en overnatning.

Pris: 0,- (Der var ingen betalingsautomat og ingen havnemester kom forbi).

IMG_7659 IMG_7662 IMG_7668 IMG_7671 svanesund

DAG 4 – GUSTAFSBERG

Overnatningspris 100,-

Så kom dagen hvor vejret ikke var med os mere. Det er skønnest at sejle i solskin og de tanker man har når man begynder at tænke på sig selv som sejler, der er billedet bare altid at man står i sommertøjet med brune ben og nyder livet. Sådan er virkeligheden dog ikke altid – sjældent faktisk, men når det ser sådan ud, så er det også det man virkelig gør det for og så tager man gerne ti kolde, våde og stormende dage med for bare en god.

gustafsberg

IMG_7672 IMG_7676 IMG_7678 IMG_7679

Selvom solen ikke var fremme da vi ankom til Gustafsberg, så er det et af det hyggeligste steder jeg har været. Det emmer af svensk idyl og man fornemmer straks at dette sted har haft en storhedstid. Tilbage i 1720 hed stedet Baggetofta og her var der en kilde, der var fyldt med mineraler og det var grunden til at Sveriges første kurbadsted opstod. Snart var her saltvandsbade og baderum med bruser. Navnet på stedet blev ændret til det flottere Gustafsberg – opkaldt efter kongen. Det var også allerede i starten af 1800 tallet at stedet blev et meget brugt kongeligt resort hvor flere fra kongefamilen ofte holdt til her i perioder. Man kan læse her om Gustafsberg http://www.gustafsberg.se/om-gustafsberg/  .

Selvfølgelig kendte Steffen til stedets konditori Snäckan, der er et smukt, gammel og hyggeligt konditori og hvis vejret havde været i top ville man kunne sidde ude – enten foran med udsigt til vandet eller bagved i den smukke have.

IMG_7680 IMG_7682 IMG_7693 IMG_7687

Gustafsberg er et sted jeg helt sikkert gerne vil tilbage til. Hele stedet virker som en park med smukke gamle træhuse. Og dette var nok den eneste gang jeg ærgrede mig over at vi havde købt ind til aftensmad på båden. For her lå en så smuk skovrestaurant – vi stak lige næserne ind. Og det er en af de ting jeg helt sikkert vil huske langt ud i fremtiden. Jeg vil spise på den restaurant. Indenfor var der en stor sal med højt til loftet grønt tapet og lange hvide gardiner – jeg kom til at tænke lidt på Skovpavillonen fra Matador. Desværre fik jeg ikke taget billeder og deres hjemmeside viser ikke særlig meget, men her er den, så kan man da læse lidt om den. http://www.badrestaurang.se.

Her er lige et smukt stemningsbillede fra Gustafsberg.

Fra Gustafsberg kan man gå ind til den noget større by Uddevalla og da vejret var klaret lidt op, så tog vi en gåtur derind. Her er der mulighed for lidt shopping, hvis man er til det og det kan jeg selv sagtens være. Jeg har desværre ikke rigtig nogle billeder inde fra selve Uddevalla, men lidt fra turen derind.

IMG_7690 IMG_7691 IMG_7698 IMG_7703 IMG_7701 IMG_7699 IMG_7705 IMG_7700uddavalla

DAG 5 – BUGT – BASSHOLMEN – LYSEKIL

Vejret er fint så ingen brok her. Vi tager tidligt afsted, da vi gerne vil nå flere ting i dag. Vores mål er at overnatte i en lidt større by Lysekil, men på vejen vil vi gerne i naturhavn og spise frokost samt et smut forbi Bassholmen, der er kendt for at have smukke træbåde. I dag er vinden rigtig god, så vi når selvfølgelig det hele som vi havde planlagt. Vi smed anker ved en lille bugt overfor Svineviken, hvor frokosten blev indtaget.

IMG_7713 IMG_7731  IMG_7735 IMG_7739

Bassholmen skal opleves hvis man sejler forbi. De har et fint lille museum med gammeldags små træbåde. Her kan man se alt fra hvordan de bliver bygget og til hvordan de skal sejles.

IMG_7744 IMG_7742 IMG_7741 IMG_7740

b

På turen videre mod Lysekil begyndte det at blæse op. Vi fik lagt os ind ved siden af en stor norsk sejlbåd. Lysekil er en større by i forhold til de steder vi havde været. Bl.a. er Sverige største olieraffinaderi beliggende her. Her er der en meget smuk kirke, der tårner op overhusene og giver en flot skyline når man kommer sejlende. Vi var oppe forbi kirken, men ikke inde i den, hvilket man skulle overveje til en anden gang for når jeg læser hvad andre skriver på tripadvisor, så skulle den være virkelig flot. Her i byen er der også et mindre akvarie, hvor man bl.a. kan se lokale fisk, hvilket faktisk ville have været spændende lige at få et indblik i. Man kan se deres hjemmeside her: http://www.havetshus.se.

Der er to havne, hvor man kan lægge til i Lysekil – Havsbadet og Fiskehamnen. Vi prøvede først Fiskehamnen, der ligger i en mere rolig ende, men her var ikke plads, så vi fandt ned i den anden.

Pris for overnatning 200,-

I forhold til havnens størrelse og prisen for overnatning, så var det meget skuffende at det var en plads, hvor man ikke kunne få strøm. Og selvom der er noget wildlife ved sejlerlivet, så er vi der tilhøre den lidt yngre generation ikke blege for at indrømme at muligheden for at man ikke kan bruge sin telefon ikke lige er noget vi magter. Ja jeg er afhængig af netværk og elsker sociale medier. Vi var fikse og fik stjålet lidt strøm i et supermarked i var oppe og handle i, så kunne vi lidt igen. Vi handlede torsk ind i den lokale fiskeforretning som vi tilberedte på båden og vi hyggede os med en flaske vin.  Der var fest på havnen, men vi var trætte efter en lang dag, så vi nøjedes med en aftengåtur hen til et søbadet og tilbage i køjen. Vi var ret overbeviste om at vi måtte ligge her en ekstra nat fordi vejrudsigten ikke var god og her var jo nok at opleve, men det var sgu også lidt træls med det manglende strøm til mobilerne 😉

IMG_7751 IMG_7752 IMG_7749 IMG_7750

Lysekil

DAG 6 – SMÖGEN

Som sagt, så havde vi regnet med at vi skulle forblive i havnen denne dag for vejrudsigterne var ikke for gode, men det blev ikke som lovet og vi kunne se en mulighed for en frisk sejltur i faktisk fint, dog noget blæsende vejr, men det er også en fornøjelse at mærke hvordan båden kan arbejde. Vi ville til Smögen, men lægge til lidt derfra, da der efter sigende ville være meget fyldt, larm og sikkert dyrt. Jeg husker ikke pt. hvad havnen hed, hvor vi lagde til, men det var måske Kungshamn.

IMG_7765 IMG_7762 IMG_7755 IMG_7753

smögen

Vi skulle gå over broen til øen Smögen og efter en lille gåtur stod vi på havnen. Og her er virkelig noget at se – man må kunne sammeligne det med Skagen i det man kalder Hellerupugen. Her er fyldt med rige unge sejlere og fest. Her er smukt med små gader, en konditor (hvor vi selvfølgelig gjorde hold), flotte bådhuse i forskellige farver. Mens vi gik rundt i de små gader kom vi forbi et hus, der var indrettet som museum, hvor man kunne se hvordan en familie typisk boede før i tiden.  Man kunne nemt bruge et par dage til at opleve stemningen her og især når vejret er godt så føler man den der sejlerstemning, der kan være på en marine. For Steffen, der lige er en generation ældre end os er meget at det her larm og han foretrækker roen, hvor vi godt en sjælden gang i mellem kan nyde festen. Der ligger meget store sejlbåde og flere af dem er unge mennesker, der muligvis har lånt båden af far. Bl.a. var der en båd, hvor der spillede en DJ og en mand kom op nedefra kahytten og er servede drinks for de dansende gæster…. Det var lidt for meget hehe. Se billedet nedenfor.

Vi indtog vores aftensmad på kajen ved en fiskerestaurant, der serverede alt muligt forskelligt. Vi valgte dog den klassiske rejemad og i skrivende stund løber mine tænder i vand over at tænke tilbage på det.

På Tripadvisor kan man se en masse ting man ellers kan lave i Smögen: https://www.tripadvisor.dk/Tourism-g1152665-Smogen_Vastra_Gotaland_County_West_Coast-Vacations.html.

Vi kunne sagtens finde på at vende tilbage hertil. Det var en anderledes oplevelse og så er det bare et sted, hvor man oplever mennesker i alle former for indpakninger.

IMG_7768 IMG_7778 IMG_7779 IMG_7786 IMG_7792 IMG_7798 IMG_7802 IMG_7776

DAG 7 – FJÄLLBACKA SIDSTE SEJLDAG

Pris for overnatning 280-380.

Det var næsten en umulig opgave at finde en plads, men det lykkedes vi kunne lige klemme os ind et sted, hvor jeg ellers ville have svoret at det ikke kunne lade sig gøre. Hvis ikke vi havde fået en plads, så skulle vi have ligget uden på nogen andre, hvilket i min verden bare virker besværligt og påtrængende. Jeg skal nok lære, at være mere rolig omkring at lægge til i fremtiden – jeg synes altid det er lidt hektisk og jeg er altid bange for at noget går i stykker og i sær at man laver en fejl, der går ud over andre. Nu var vi kun afsted i en uge, så alt kan man ikke nå at lære – laaangt fra!

flällbacka

Vi nåede i land med noget der ligenede uvejr forude, men det kom aldrig ind til os og det var dejligt for her i Flällbacka er der også meget at se. Fjällbacka er kendt for flere ting fx Ingrid Bergman, der elskede stedet og holdte rigtig mange af sine sommerferier her. Den svenske krimiforfatter Camilla Läckberg har skrevet en krimi, der udspiller sig i området og sidst, men ikke mindst, så er det her kløften mellem Mattis’ og Borkas to slotsdele ligger. Det er selvfølgelig Ronja Røverdatter og her er ikke noget slot, der er delt i to, men kløften er her Kungsklyftan og den er ret imponerende! Der sidder nogle kæmpe klippestykker kilet ned i kløften som, hvis man tør, kan gå under. Læs mere om Fjällbacka her: http://www.vastsverige.com/en/Experience-Fjallbacka/

IMG_7836 IMG_7833 IMG_7824 IMG_7822

Vi gik gennem kløften og kom op over den (ikke noget med at forsøge at hoppe over!). Her gik vi en tur med den smukkeste udsigt. På vejen tilbage kunne vi lige orientere os om busstoppestedet, så vi kunne planlægge turen hjem dagen efter. Og så var der selvfølgelig tid til is, gummibådssejlads i havnen, aftensmad på båden og refleksion over en uge, der var gået alt for hurtigt.

IMG_7840 IMG_7847 IMG_8011 IMG_7858

Aftenen sluttede med en smuk aftenhimmel og dagen efter gik turen med bus, tog og færge hjem. Man kan godt synes det er lidt specielt at det stræk man har brugt 7 dage på faktisk kan klares på få time på landevej. Det er dog helt uden sammenligning og jeg vil til enhver tid vælge vandvejen. Det var syv dage beskrevet kort og sikkert med fejl, da jeg ikke husker alt. Den svenske skærgård et sted jeg vil anbefale alle andre at tage hen.